Slijedom činjenice da je Gradska skupština Grada Zagreba na 39. sjednici, 12. srpnja 2012., donijela Zaključak kojim „utvrđuje da Prijedlog odluke o izmjenama i dopunama Proračuna Grada Zagreba za 2012. godinu ne zadovoljava zahtjeve koje je Gradska skupština Grada Zagreba više puta isticala u svojim aktima povezanim s donošenjem prethodnih proračuna, odnosno njihovih izmjena i dopuna“ i time na neodređeno vrijeme odgodila donošenje izmjena i dopuna, što bi na stanovit način, u uvjetima neuravnoteženog proračuna, trebalo zaustaviti preuzimanje obveza, odnosno zaustaviti postupke javne nabave, i time stvoriti negativne posljedice za ostvarenje zacrtanih programa i aktivnosti, gradonačelnik je ministra financija upozorio na ovu okolnost i zatražio uputu o postupanju, dopisom od 13. srpnja 2012. (KLASA: 400-06/12-001/26, URBROJ: 251-02-01-12-1).
Uz ovu, gradonačelnik je istim dopisom upozorio na još dvije okolnosti, zatraživši također uputu o postupanju, i to:
- na odgodu rasprave i odlučivanja o Godišnjem izvještaju Proračuna za 2011., te
- na donošenje akta (Programa) suprotnog donesenom Proračunu za 2012.
Na pisani upit gradonačelnika Grada Zagreba Milana Bandića za dostavom Upute o postupanju, ministar financija Slavko Linić dostavio je slijedeće odgovore:
Pitanje gradonačelnika:
Kako postupiti u uvjetima kada je odgođeno donošenje prijedloga Izmjena i dopuna Proračuna do daljnjega te kada se postavlja pitanje po kojem bi se aktu trebao izvršavati Proračun Grada Zagreba za 2012?
Odgovor ministra financija:
„Vezano uz izvršavanje proračuna u situaciji kada nisu donesene izmjene i dopune Proračuna za 2012. godinu, način postupanja propisan je također odredbama Zakona o proračunu.
Sukladno odredbama članka 39. stavak 1. Zakona o proračunu („Narodne novine“ broj 87/08) Sabor odnosno predstavničko tijelo donosi proračun na razini podskupine ekonomske klasifikacije za iduću proračunsku godinu i projekciju na razini podskupine ekonomske klasifikacije za sljedeće dvije proračunske godine do konca tekuće godine i to u roku koji omogućuje primjenu proračuna s 1. siječnja godine za koju se donosi proračun Odredbama članka 6. Zakona o proračunu propisano je da se proračun donosi za proračunsku godinu i vrijedi za tu godinu.
Nadalje odredbama članka 39. stavak 2. navedenog Zakona propisano je da se izmjene i dopune proračuna i projekcije provode po postupku za donošenje proračuna i projekcije. Odredbama članka 7. stavak 1. navedenog Zakona propisano je da proračun mora biti uravnotežen, a u stavku 2. propisano je da ako se tijekom proračunske godine, zbog izvanrednih nepredviđenih okolnosti, povećaju rashodi i izdaci, odnosno umanje prihodi i primici, proračun se mora uravnotežiti pronalaženjem novih prihoda i primitaka, odnosno smanjenjem predviđenih rashoda i izdataka. U stavku 3. navedenog članka propisano je da se uravnoteženje proračuna provodi tijekom proračunske godine izmjenama i dopunama proračuna prema postupku za donošenje proračuna.
Odredbama članka 44. stavka 1. Zakona o proračunu („Narodne novine“ broj 87/08) propisano je da proračunski korisnici državnog proračuna mogu preuzeti obveze na teret državnog proračuna tekuće godine samo za namjene i do visine utvrđene državnim proračunom ako su za to ispunjeni svi zakonom i drugim propisima utvrđeni uvjeti, osim ako ovim Zakonom nije drugačije propisano, a u stavku 5. propisano je da se odredbe ovog članka na odgovarajući način primjenjuju na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Odredbama članka 55. stavak 1. navedenog Zakona propisano je da se proračun izvršava u skladu s raspoloživim sredstvima i dospjelim obvezama.“
Pitanje gradonačelnika:
Kako postupiti u uvjetima kada je Gradska skupština odgodila raspravu i odlučivanje o Godišnjem izvještaju Proračuna, a zbog čije odgode nije moguće postupiti sukladno članku 84. Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu?
(Članak 84. Pravilnika o proračunskom računovodstvu i Računskom planu:
(2) Stanja utvrđena na osnovnim računima podskupine 922 i iskazana u financijskim izvještajima za proračunsku godinu raspodjeljuju se u sljedećoj proračunskoj godini u skladu s Odlukom o raspodjeli rezultata i uz pridržavanje ograničenja u skladu s propisima iz područja proračuna.)
Odgovor ministra financija:
„Vezano za Vaš upit očitujemo se da je člankom 110. stavkom 1. Zakona o proračunu („Narodne novine“ broj 87/08) propisano da u Vašem slučaju upravno tijelo za financije, izrađuje godišnji izvještaj o izvršenju proračuna i dostavlja ga gradonačelniku do 1. svibnja tekuće godine za prethodnu godinu.
Stavkom 2. istoga članka propisano je da gradonačelnik podnosi predstavničkom tijelu, na donošenje godišnji izvještaj o izvršenju proračuna do 1. lipnja tekuće godine za prethodnu godinu.
Člankom 112. istoga Zakona propisano je da, u vašem slučaju gradonačelnik, dostavlja Ministarstvu financija i Državnom uredu za reviziju godišnji izvještaj o izvršenju proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u roku 15 dana nakon što ga donese njegovo predstavničko tijelo.“
Pitanje gradonačelnika:
Kako postupiti u uvjetima kada je Gradska skupština Grada Zagreba donijela akt (Program održavanja komunalne infrastrukture na području Grada Zagreba u 2012. (Službeni glasnik Grada Zagreba 6/12)), a koji je u suprotnosti s donesenim Proračunom Grada Zagreba za 2012. godinu.
Dokaz:
Proračun Grada Zagreba za 2012. (Sl. gl. GZ 19/11):
Razdjel 012. Gradski ured za prostorno uređenje, izgradnju Grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet
Glavni program P03. Komunalni poslovi,
Program 1001. Održavanje komunalne infrastrukture
- Aktivnost A10004. Održavanje nerazvrstanih cesta....................................115.000.000,00 kn
- Aktivnost A10005. Održavanje i utrošak javne rasvjete..............................146.040.000,00 kn
Prihvaćeni Program - neusklađen s Proračunom za 2012. (Sl. gl. GZ 6/12):
- Aktivnost A10004. Održavanje nerazvrstanih cesta (+18.660.370,37)............133.660.370,37 kn
- Aktivnost A10005. Održavanje i utrošak javne rasvjete (-18.660.370,37).......127.379.629,63 kn
Odgovor ministra financija:
„Za pitanje o usklađenosti Program održavanja komunalne infrastrukture na području Grada Zagreba u 2012. sa donesenim Proračunom Grada Zagreba u 2012. godini, potrebno je utvrditi sadržaj navedenoga Programa, mogućnosti raspoređivanja sredstava tijekom godine u okviru ukupno raspoloživih sredstava te ga usporediti sa Proračunom za 2012. godinu.“
Prilog (faksimili dokumenata):
1. Upit gradonačelnika ministru financija:
Predmet: Proračun Grada Zagreba za 2012. - uputa za postupanje, traži se
2. Odgovor ministra financija:
Predmet: Proračun Grada Zagreba za 2012. - odgovor na upit, dostavlja se