clanak False

Socijalnokritički film Roberta Rossena u kinu Tuškanac

01.06.2021.
Kino Tuškanac od četvrtka, 3. do subote, 6. lipnja  prikazuje filmove američkog scenarista i redatelja Roberta Rossena. Program donosi pet redateljevih najznačajnih filmova Hazarder (1961), Svi kraljevi ljudi (1949), Lilith (1964), Tijelo i duša (1947) i Johnny O'Clock (1947).

Program filmova Roberta Rossena kino Tuškanac otvara u četvrtak, 03. lipnja njegovim najpoznatijim filmom, nagrađivanom sportskom dramom Hazarder (1961) sa sjajnim Paulom Newmanom u glavnoj ulozi. Film sniman na autentičnim njujorškim lokacijama na vrlo intrigantan i autentičan način gledatelje upoznaje sa svijetom profesionalnog biljara i njegovim protagonistima, koji su vrlo rijetko bili i ostali filmski likovi i teme. Posrijedi je jedno od najuspjelijih Rossenovih ostvarenja koje je i u vrijeme premijere bilo vrlo prestižan film, da bi zahvaljujući svom tematiziranju odnosa prema životu naknadno zasluženo steklo kultni status.

U petak, 04. lipnja slijedi izvrsna, Oscarima nagrađena biografska drama Svi kraljevi ljudi (1949). Angažirano djelo intrigantno realistički tematizira utjecaj i domete pravnih i etičkih normi u američkom društvu, a u kontekstu manipulacije glasačima i širim društvenim krugovima. Riječ je o dojmljivoj adaptaciji Pulitzerovom nagradom ovjenčanog romana američkog književnika Roberta Penna Warrena koji se nadahnuo političkim i životnim putem guvernera Louisiane i demokratskog senatora Hueya Longa. Roman i film efektno oslikavaju složenu osobnost lika koji je od poštenog momka i samoukog pravnika postao demagog ogrezao u korupciju.

Istoga dana publika će moći pogledati i Rossenov redateljski prvijenac, noirovsku krimi-dramu Johnny O'Clock (1947). Film je zapletom i dramaturški razmjerno konvencionalan predstavnik film noira, a riječ je o svojevrsnoj redateljevoj pokaznoj vježbi u pristupu žanru. U sigurno i razmjerno sugestivno režiranom filmu Rossen dosta vješto barata noirovskim konvencijama, ponajviše se oslanjajući na dojmljivu sjenovitu fotografiju Burnetta Guffeyja. Intrigantan je prikaz naslovnog protagonista (dosta uvjerljivi Dick Powell), vješto su dočarani njegov egoizam, pohlepa i pompoznost, a profiliran je kao nejunački lik s kojim gledatelji baš i ne mogu suosjećati.

Na programu u subotu je izvrsna noirovska sportska drama Tijelo i duša (1947) koja se smatra jednim od najuspjelijih filmova o boksu svih vremena. Film nagrađen Oscarom za montažu plijeni impresivnom crno-bijelom fotografijom Jamesa Wonga Howeja, vrlo sugestivnom režijom, intrigantnim i izrazito autentičnim poniranjem u svijet boksa i svega što ga okružuje, izvrsnim glumačkim interpretacijama te inteligentno implementiranim naglašenim moralizmom priče o pohlepi i tome kako novac može čak i čvrstog te obitelji i načelno pravim vrijednostima predanog pojedinca odvesti na pogrešan put.

Zadnji film programa, također u subotu, bit će psihološka drama Lilith (1964) s izvrsnom Jean Seberg i Warrenom Beattyjem u glavnim ulogama. Riječ je o uspješnoj ekranizaciji romana američkog književnika Jacka Richarda Salamance, objavljenog 1961. godine i koji je stekao atribut kontroverznog. Riječ je o posljednjem filmu Roberta Rossena koji je nakon premijere pobrao negativne kritike, ali naknadno stekao kultni status. Dio kritike tvrdio je da je riječ o njegovom najosobnijem ostvarenju režiranom s najviše strasti. Glumačku postavu čine i Peter Fonda, Kim Hunter te Gene Hackman, a Jean Seberg tvrdila je da joj je upravo Lilith najdraži film u karijeri.

Aktualno