Retrospektiva kultnog čileanskog umjetnika i ultimativnog psihodeličnog vizionara Alejandra Jodorowskog održat će se u kinu Tuškanac od petka, 1. studenog do ponedjeljka, 4. studenog. U sklopu programa pod nazivom “Psihomagijski svemir Alejandra Jodorowskog“ bit će prikazano šest filmova autora koji je film zadužio nekim od najekstravagantnijih, najgrotesknijih i najbizarnijih filmskih sekvenci.
Retrospektivu otvaramo filmom Sveta planina (1973 ), fascinantnom autorovom umjetničkom elaboracijom duhovnih i okultnih motiva. Posrijedi je iznimno radikalno i provokativno djelo koje je blasfemičnošću i ekstravagantnošću u vrijeme premijere skandaliziralo javnost, a uoči projekcije ove psihodelične alegorije natopljene mnoštvom simbola i skrivenih značenja u kojoj sam autor nastupa u ulozi alkemičara, uvodnu riječ održat će filmski kritičar Mario Kozina.
Subota donosi El topo (1970), ključno ostvarenje tzv. ´acid vesterna´, onog koji je elemente i poetiku klasičnog vesterna kombinirao s elementima talijanskih vesterna te s utjecajem kontrakulture 1960-ih. Jodorowsky je film realizirao pod izraženim utjecajem Federica Fellinija, te je u film umetnuo brojne nadrealne i groteskne prizore, uz obilje referenci na grčku mitologiju, istočnjačku filozofiju i djela Carla Gustava Junga, te simbole preuzete iz kršćanstva, tarota i dr.
Iste večeri slijedi Sveta krv (1989), jedno od narativno prohodnijih ostvarenja Jodorowskog čiju dramsku i značenjsku potku čine temelji psihoanalize. Posrijedi je frojdijanska storija nalik na noćnu moru u čije su dramsko tkivo vrlo uvjerljivo upleteni brojni likovi i motivi, od svetica bez ruku i transvestitstva, preko orgija, cirkusa, kazališta, do metaforičkog Isusa Krista u psihijatrijskoj bolnici. U naslovnoj ulozi nastupa redateljev sin Axel Jodorowsky.
U nedjelju prikazujemo Ples realnosti (2013), prvi dio autorove autobiografske trilogije u kojoj je kao glumce angažirao svoja tri sina. U najintimnijem igranom ostvarenju svog opusa, nekovrsnoj obiteljskoj autoterapiji, autor se referira se na traume vlastita djetinjstva provedenog u društvu majke fellinijevskih proporcija koja je komunicirala opernim arijama te nasilnog oca, isprva gorljivog staljinista koji se naposljetku prometnuo u svojevrsnu varijaciju Isusa Krista.
Ponedjeljak donosi Beskrajnu poeziju (2016), središnji dio autorove zasad autobiografske trilogije (koju čine Ples realnosti i dokumentarac Psihomagija, umjetnost koja liječi), koji dovršava priču o redateljevu problematičnom i bolnom odnosu s roditeljima, osobito ocem. Uz uobičajen repertoar neobičnosti, bizarnosti i šokantnosti, riječ je o intimnom i sentimentalnom djelu u kojem se autor bavi traumom uzrokovanom rastrganošću između bespomoćne majke pune ljubavi i oca koji mu nikad nije pokazao da ga voli.
Retrospektiva završava redateljevim prvijencem Fando i Lis (1969), temeljenom na istoimenoj drami Fernanda Arrabala. U djelu koje se smatralo izuzetno provokativnim, zbog čega je premijera filma na festivalu u Acapulcu završila velikim neredima a sam Jodorowsky je jedva spasio živu glavu od bijesne gomile koja ga je željela linčovati, razvidan je utjecaj poetike Luisa Buñuela, a film je sljedećih nekoliko desetljeća u Meksiku bio zabranjen za prikazivanje.
Više informacija na poveznici
ovdje.