Izložba Stjepan Gračan: Kolaži / 1962. - 1972. u Muzeju Prigorja
28.06.2019.
Izložba kolaža Stjepana Gračana bit će otvorena u Muzej Prigorja u četvrtak, 4. srpnja u 19 sati. Prvi put u Zagrebu imat ćemo priliku vidjeti kolaže nastale prije više od pola stoljeća koji su igrom slučaja izbjegli požar u autorovom atelijeru u Jakovlju 1979. godine.
Radi se o potpuno nepoznatom opusu stvorenom šezdesetih godina prošlog stoljeća, tijekom samih formativnih početaka Gračanove umjetničke prakse, odnosno 1972. godine, u već zrelom razdoblju stvaralaštva, kada Stjepan Gračan djeluje kao frontman i ideolog Likovne grupe Biafra.
Povijest kolaža provlači se kroz povijest gotovo svih velikih pokreta i pojava u 20. stoljeću; od kubizma, preko ruske avangarde, futurizma, dadaizma, nadrealizma, Bauhausa u prvoj polovini stoljeća te u pariškom novom realizmu, američkom neo-dadaizmu, pop-artu i konceptualnoj umjetnosti. Gračanove kolaže dijelimo u dvije vremenske i problemske skupine. Prva skupina nastala je u godinama 1962.-1966., a druga u mnogo kraćem vremenu, tijekom 1971.-1972. godine.
Načelo montaže, za koje bismo mogli reći da je osnovna karakteristika kolaža u modernističkoj i avangardnoj umjetnosti prve polovine 20. stoljeća, u Gračanovim kolažima ne igra značajniju ulogu. Njegov je princip onaj enformela i, svakako, neo-dade koji, izvorno se odupirući intelektualističkoj metodologiji geometrijske apstrakcije, naglašava spontanost, iracionalnost i slobodu forme, zapravo neforme, čiju odsutnost umjetnik enformela nadomješta emocionalnim i fizičkim angažmanom izravno projiciranim i prenesenim u djelo.
Metoda diskontinuiteta kolažiranih fragmenata prve grupe prerasta u kontinuitet slikovnih prikaza u drugoj grupi. Heterogeni dokumentarni fragmenti reportažne fotografije povezuju se pomoću nijansiranja laviranim crnim tušem u značenjske cjeline. Vrijeme njihova nastanka vrijeme je potpune Gračanove biafranske preokupacije tematikom nasilja i velikim regionalnim ratovima.
Svakako je za istaknuti i (jedan jedini) kolaž iz 1966., sačinjen od traka reklamne novinske stranice u boji koja reklamira Odol pastu za zube. Mogli bismo govoriti o izravnoj motivaciji i utjecaju pop-arta. Gračanov dnevnički zapis o tome kako mu pop-art vraća vjeru u umjetnost datira iz iste, 1966. godine, kad je nastao i ovaj kolaž.
Izložba se može razgledati do 4. kolovoza.