Na početku postupka izrade Generalnog prometnog plana, važno je potpuno razumijevanje što se pokušava postići Planom, tj. koje su njegovi ciljevi. Zatim postizanje tih ciljeva određuje smjer i oblik izrade Plana i pojedinosti sadržaja svakog Plana. Nakon toga stupanj postizanja ciljeva predstavlja ključni element u postupku procjene plana.
Sljedeći ciljevi su razrađeni i dogovoreni s Gradskim poglavarstvom Grada Zagreba kao odgovarajući za izradu Generalnog prometnog plana Grada:
poboljšanje ekonomske učinkovitosti prometnog sustava;
zaštita okoliša od štetnih djelovanja prometa;
povećanje sigurnosti putnika; i
povećanje dostupnosti - lakoće dolaska do prometnih objekata.
Ti elementi se objedinjuju u održivom prometnom sustavu sa sljedećim obilježjima:
ekonomski su učinkoviti i osiguravaju dobru dostupnost, istodobno štiteći okoliš i sigurnost putnika;
pravični su u rasporedu svog djelovanja: i
postizivi su u okviru raspoloživih financija i moguće ih je provesti.
Prihvaćanje ciljeva definiranih u ovako širokim okvirima omogućilo je razmatranje širokog dijapazona načina unapređenja prometnog sustava u Zagrebu. Ciljevi su nadopunjeni ‘potpornim smjernicama’ o smjeru razvoja prometnog sustava:
poboljšati kapacitet javnog prijevoza i razine usluga kroz financijski održivu modernizaciju;
osigurati veću dostupnost prometne mreže i prijevoznih sredstava;
smanjiti korištenje osobnih automobila u središtu grada;
povećati broj parkirališta za automobile;
poboljšati uvjete za ne-motorizirani promet;
povećati sigurnost prometa; i
smanjiti buku i onečišćenje zraka.
Međutim, pridržavanje ciljeva samo po sebi ne daje plan koji je moguće provesti; potrebno je također poznavanje ograničenja unutar kojih je ciljeve potrebno postići. Ta su ograničenja različitih oblika, uključujući i:
razinu financijskih sredstava na raspolaganju za trošenje na mjere u Generalnom prometnom planu, uključujući mogućnost dodatnog financiranja iz vanjskih izvora, na primjer, Svjetske banke, Europske banke za obnovu i razvitak;
nepostojanje značajnih promjena u politici Gradskog poglavarstva na ključnim područjima koja se odnose na promet, npr.
nema uvođenja naplate korištenja cesta ili drugih sličnih oblika naplate korištenja cesta;
nema promjena u vlasništvu i financiranju ZET-a;
nema promjena područja koje obuhvaća prometna politika Gradskog poglavarstva;
savjeti Povjerenstva za praćenje studije o sadržaju planova:
nema uvođenja prednosti javnog prometa ili mjera koje bi imale negativno djelovanje na ostali cestovni promet;
nema promjena strukture ili razine cijena vožnje koje bi djelovale na smanjenje broja putnika;
nema značajnih promjena u politici središnjih vlasti u odnosu na promet, npr.:
konstantne cijene goriva i razine oporezivanja prometnih troškova u realnim okvirima;
nema uvođenja novih poreza ili naknada za korištenje prijevoza;
nema promjena u vlasništvu i organizaciji HŽ;
specifična prostorna ograničenja koja sputavaju provođenje pojedinih mjera:
prirodne karakteristike, npr. rijeka Sava, planina Medvednica itd.
središnje gradsko područje Zagreba, tj. Gornji grad, Donji grad i pješačka zona;
pojedinačni objekti, npr. Maksimirski park, Botanički vrt, rekreacijsko područje Jarunskog jezera;
ključne građevine, npr. vladine zgrade, muzeji, crkve itd.;
željezničke pruge.