clanak False

Informacija iz Ureda za gospodarstvo, rad i poduzetništvo

19.04.2017.

Problematika vezana uz poslovnu suradnju između Grada Zagreba i trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o.


Uočavajući tijekom 2009. sve veći utjecaj posljedica rastuće opće gospodarske recesije u okružju na kretanja u prihodima Proračuna Grada Zagreba, a time vezano i na poslovanje trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., Društvu su od strane Grada u rujnu 2009. upućene preporuke za izradu plana poslovanja Zagrebačkog holdinga d.o.o. za 2010., temeljene na Smjernicama gospodarskog oporavka i zaštite standarda građana Grada Zagreba, koje je donijelo Gradsko poglavarstvo Grada Zagreba, na 292. sjednici, 9. travnja 2009. (Službeni glasnik Grada Zagreba 11/09).

Posebno je skrenuta pažnja na planiranje poslovnih rashoda Društva za 2010., s naglaskom na racionalizaciju troškova sukladno Smjernicama:
- uštede kroz smanjenja operativnih troškova Zagrebačkog holdinga d.o.o. za 10% (50 milijuna kuna/godišnje),
- privremenu obustavu novog zapošljavanja radnika, svodeći zapošljavanje na određeno vrijeme na razinu koja neće ugrožavati obavljanje osnovnih funkcija; potrebe za zapošljavanjem trebalo je rješavati prerasporedom zaposlenih unutar postojećih organizacijskih jedinica s viškom zaposlenih.

Planom računa dobiti i gubitka trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o. za 2010., prihvaćenim kroz Plan poslovanja Društva, na sjednici Nadzornog odbora 29. prosinca 2009. i na sjednici Skupštine Društva 7. siječnja 2010., planirana je dobit prije oporezivanja Društva za 2010. u iznosu od 12.167.752,00 kune.

Grad je ukazivao na nerealnost planskih postavki, koje su uključivale nerealno ukalkulirane planirane prihode od prodaje nedefinirane dugotrajne imovine Društva u visini od 107.600.000,00 kuna te je konstatirano da bi izostankom njihove realizacije financijski rezultat Društva za 2010. bio negativan. Procijenjeno je tada, da bi jedino u slučaju smanjenja planiranih ukupnih rashoda Društva za oko 86.000.000,00 kuna bilo moguće ostvariti pozitivno poslovanje.

Kontinuiranim praćenjem ostvarivanih mjesečnih i kumulativnih rezultata poslovanja Društva u 2010., Grad je imao uvid u sve veći pad realizacije ukupnih prihoda i znatno usporenije smanjivanje ukupnih rashoda te posljedičnu pojavu gubitaka:

- prihodi Društva ostvarivani na tržištu rapidno su smanjivani, a također su smanjeni i prihodi od proračunskih sredstava Grada za subvenciju voznih karata javnog gradskog prijevoza te za realizaciju redovnih programa radova na održavanju komunalne infrastrukture nakon donesenog rebalansa Proračuna Grada Zagreba za 2010. u listopadu 2010., a uslijed ograničenih mogućnosti izdvajanja iz Proračuna u uvjetima recesije;
- troškovi osoblja dosegli su najviši udjel u strukturi ukupnih rashoda od 38,6% (u podružnici ZET čak 47,6% udjela), što od osnivanja Zagrebačkog holdinga d.o.o. nije zabilježeno;
- prema polugodišnjem obračunu za 2010. Zagrebački holding d.o.o. iskazao je 51.315.768,00 kuna gubitka, a prema godišnjem obračunu za 2010. ukupno 500.509.916,14 kuna gubitka.

Unatoč uvidu u poslovne rezultate Zagrebačkog holdinga d.o.o., Grad nije imao većeg utjecaja na kontrolu kretanja i opravdanost troškova poslovanja Društva. Kao što je poznato, nakon službenog potvrđivanja proširenog sastava Skupštine trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., Gradska skupština Grada Zagreba, Skupština Društva i Nadzorni odbor Društva preuzeli su potpunu odgovornost za vođenje poslovanja Zagrebačkog holdinga d.o.o.

U cilju održavanja profesionalne i korektne suradnje između izvršnih tijela Grada i Društva, još od rujna 2009., a posebno tijekom 2010., većim brojem dopisa i požurnica upućenih Društvu pozivalo se na poštivanje procedure donošenja planskih i izvještajnih dokumenata te posebno apeliralo na potrebu štednje i racionalizacije poslovanja u Društvu: od strane Grada upućeno je ukupno 17 dopisa u vezi s predmetnom problematikom.

Unatoč tomu, Zagrebački holding d.o.o. nije donio rebalans Plana poslovanja Društva za 2010. Također, praćenjem ostvarivanja Plana poslovanja Društva za 2011., ponovo se uočavaju velika odstupanja od planiranih postavki, prema kojima je predviđeno da bi poslovanje za 2011. trebalo rezultirati minimalnom dobiti od 220.250 kuna. Međutim, prema podacima polugodišnjeg obračuna za 2011. Društvo je iskazalo gubitak u visini od 134.211.035 kuna, dok privremeni podaci za razdoblje siječanj-rujan 2011. već ukazuju na gubitak od 230.863.552 kune. Društvo nije donijelo rebalans plana niti za ovu poslovnu godinu. 

Slijedom navedenoga konstatira se da trgovačko društvo Zagrebački holding d.o.o. od 2009. pa dosad u svom dijelu poslovanja:

- nije poštivalo Smjernice gospodarskog oporavka i zaštite standarda građana Grada Zagreba, niti preporuke Grada za realno planiranje osnovnih financijskih veličina poslovanja,
- nije donijelo rebalanse planova poslovanja za 2010. i 2011., unatoč bitnim odstupanjima realizacije od planiranih postavki,
- nije pravovremeno predložilo ni poduzelo potrebne strukturalne mjere za racionalizaciju troškova i njihovo uravnoteženje s realno očekivanim prihodima, s preciziranim aktivnostima, odgovornostima i rokovima za sanaciju negativnog tijeka financijskog poslovanja Društva,
- nije poštivalo proceduru donošenja planskih i izvještajnih dokumenata, zanemarujući izvršna tijela Grada u pripremi i kompletiranju dokumentacije sa svojim osvrtima na poslovanje i upućivanja istih na razmatranje Gradskoj skupštini Grada Zagreba,
- nije upoznavalo izvršna tijela Grada sa zapisnicima sa sjednica Nadzornog odbora i Skupštine trgovačkog društva u vezi sa predmetnom problematikom.

Grad Zagreb, sa svoje je strane podmirivao financijske obveze prema Zagrebačkom holdingu d.o.o., iako su i za Grad u općem recesijskom okružju nastupile otežane financijske okolnosti i bitno su smanjene mogućnosti proračunskih transfera.

Iz proračunskog razdjela Gradskog ureda za gospodarstvo, rad i poduzetništvo izdvajaju se Podružnici Zagrebački električni tramvaj u sastavu Društva sredstva za subvencije, kapitalne pomoći i naknade za prijevoz nezaposlenih osoba:

 u 2009. ukupno je izdvojeno 871.890.576 kuna, što je činilo 11,45% u ukupnim rashodima proračuna Grada,
 u 2010. izdvojena sredstva su iznosila 837.980.390 kuna i imala 13,14% udjela, a
 za 2011. je planirano izdvajanje u visini 698.960.000 kuna, što čini 10,20% udjela u proračunskim rashodima.


Prema pojedinačnim namjenama izdvajanja su se odnosila na:

- subvencije ZET-u, kao naknade za razliku između ekonomske i stvarne cijene koštanja vozne karte, u koje je uključeno podmirenje troškova leasinga tramvaja, iznosile su u 2009. ukupno 730.000.000 kuna, zatim 710.000.000 kuna u 2010., a za 2011. se planira iznos izdvajanja 600.000.000 kuna; Grad redovno mjesečno podmiruje rate subvencije kao 1/12 godišnje obveze; prihodi po osnovi sredstava od subvencija čine postojanih oko 60% ZET-ovih ukupnih prihoda tekućeg razdoblja,
- kapitalne pomoći ZET-u za otplatu dugoročnih kreditnih obveza s jamstvom Grada (preuzetih za nabavu 56 autobusa 2003. i 2004., nabavu 70 tramvaja te za modernizaciju tramvajskog podsustava); u 2009. izdvajanja u tu svrhu iznosila su 141.890.576 kuna, u 2010. izvršenje je bilo 127.980.390 kuna, a za 2011. je planirano izdvojiti 125.960.000 kuna; ta se sredstva bilanciraju u Podružnici na poziciji odgođenih prihoda budućeg razdoblja,
- u 2011. će biti isplaćena i naknada za prijevoz nezaposlenih osoba u visini 4.500.000 kuna (odnosno zajedno s izdvajanjima iz drugih gradskih ureda ukupne bi naknade za ZET-ove vozne karte nezaposlenih osoba, socijalno ugroženih učenika i studenata, osoba s invaliditetom i stradalnika Domovinskog rata te umirovljenika iznosile u ovoj godini 42.268.045 kuna);
- sva organizacijska i strukturalna financijska neusklađenost postojećih rashoda Podružnice ZET s realnim mogućnostima stjecanja bilo proračunskih bilo tržišnih prihoda ogleda se u činjenici da u ukupnim rashodima najveći udjel imaju troškovi osoblja (prema raspoloživim podacima za razdoblje siječanj-lipanj 2011., činili su 44,6% udjela).