clanak False

RADUJU SE NARODI, A DJECA PAMTE

14.12.2009.

 

Kako sam slab sluhist, malo je pjesama koje bih za javnu upotrebu mogao otpjevati u cugu i bez falša u tonalitetu. I kad danas u ovim svojim godinama pokušavam obaviti provjeru vlastitog, više nego mršavog, repertoara javlja mi se onih nekoliko pjesama koje su mi koliko-toliko prirasle uhu i usjekle se u pamćenje. I sve su, naravno božićne. «Narodil nam se kralj nebeski», «Radujte se narodi», «O, Betleme», «Sklopi blage očice», «Svim na zemlji», «Veselje ti navješćujem» i dr. To su ujedno i prve pjesme koje sam u životu slušao i sa svojima doma ili na ponoćki s ostalim vjernicima, uglavnom, rodbinom i susjedima, pjevao. Isto kao što sam u djetinjstvu bio uvjeren da su blagdan, tj. svetak, kako se u kući govorilo, i Božić jedna te isto!

            Iako smo rasli u režimu koji nije dopuštao ne samo božićni raspust školskoj djeci, nego ni javno slavljenje božićne svetkovine, tako smo slavili i pjevali uglavnom privatno i u tajnosti. U školi, po uredima i tvorničkim halama Božić nije bilo preporučljivo čak ni spominjati. Vjerski osjećaji s Božićem kao krunom i najvećim katoličkim svetkom bila je konspiracija, zato valjda još draži, kako to sa zabranama već ide. Makar formalno i članovi partije u jednopartijskom sistemu, gdje je svaki javni istup na temu višestranačkog sustava potpadao pod tzv. verbalni delikt, prema tome utuživ i kažnjiv, ispražnjavali bismo se makar javnim čestitkama Božića. Ili barem opširnim pričama o obredima i dekoru, a u koji se podrazumijevalo, naravno, kićenje bora i uređenje jaslica. Pripadam generaciji koja se sjeća još unošenja sijena u kuću, kao simbola stajice, gdje je Isus rođen. Takav se obred, doduše, uobičavao samo na periferijama i u predgrađima, gdje je sijena još bilo. Kao na mojem Gornjem Bukovcu, koji se u međuvremenu toliko izmijenio, da, umjesto mukanje krava i rzanje konja s kloparanjem zaprežnih kola, sve je više do naših prozora dopirala buka rovokopača i miješalica za beton. Gradilo se svud naokolo u susjedstvu, pa bismo se i sami upuštali u gradnju. Od skromnih prizemnica nastaju katnice, od starih obiteljskih vila tzv. urbane vile koje ne rijetko svojim voluminoznim gabaritima nadrastaju i probijaju prirodni podsljemenski krajobraz. S novim razbacanim zidanicama dolaze i novi stanari, a star je samo običaj kićenja bora, božićni obredi i božićne pjesme, koje se sada u većini slučajeva javljaju s tzv. nosača zvuka, umetnutih u nove DVD-e ili stare tranziće, ali pitanje je hoće li ih današnja djeca, kad odrastu, tako pobožno nositi u sjećanju i u pamćenju držati riječi i melodije, koje smo mi u kući najprije, od starije braće, roditelja, djedova i bake, slušali, da bi ih potom i sami pjevali novom potomstvu, koje, koliko mogu zaključiti iz vlastitog primjera, vole poslušati svoje starce, ali ih je već teže nagovoriti da sami prilože, tj. udare tercu.

            Istini za volju, i «starcima» božićne pjesme sve manje su cilj, a sve više sredstvo da bi se cjelokupni božićni obred s postavljanjem bora i vješanjem kuglica po granama, umotao uobičajenom božićnom glazbenom kulisom, koja u najvišem mogućem tonalitetu iz nas izvlači vlastito djetinjstvo. A naše je djetinjstvo, ako ne bogatije i raskošnije, bilo je prirodnije od djetinjstva naše djece i unuka. Tako bi naš bor (jela) bio odsječen u obližnjoj šumi, a danas se u mnogim kućama iz paketa vadi i širi umjetni bor, koji se, kako se voli reći, «bar ne trusi».             S godinama smo, na žalost, manje pjevali, a više klopali, a božićni jelovnik nam je postao zakon! To je, naravno, purica s mlincima i obavezno dizana gibanica orehnjača i makovnjača. Povrh toga još eventualno i londoneri. Meso se, naravno, nije jelo na Badnjak, koji je najveći katolički post, a u mojem se djetinjstvu se na post jela uglavnom riječna riba, šarani ili pastrve, i to zapečeno jajima i vrhnjem. Kasnije smo sebi i djeci počeli priređivati morsku ribu, uglavnom suhi bakalar ili zamrnute filete od oslića, obvezatno u umaku s dosta mirodija i muški zapapreno. Umakanje okrajaka reš pečenog kruha, bijelog ili raženog, žmah je koji izaziva zazubice i neizostavni je dio jelovnika za božićne blagdane. Meso smo jeli tek po povratku s ponoćke, a u mojoj su se kući jele domaće suhe češnjovke s hrenom ili suha rebarca, plus obvezatna hladetina, i to svinjska, s dosta kožica ili pileća «armirana» pilećim želucima i krilcima.

            Pokloni pod borom za djecu u kući najintrigantniji su i najuzbudljiviji događaji božićnog ugođaja. Velika je, naravno, razlika između mojeg božićnog djetinjstva i djetinjstva mojih unuka Jane i Iveka. Moj najvrjedniji božićni poklon je drvena pernica ili kožnata školska torba, koja će zamijeniti kartonsku, kakvu je na plećima furala moja generacija prvašića. A najdraži su mi bili tzv. salon bomboni, koji su na boru visjeli kao sastavni dio božićnog nakita i veliki izazov da se poneki kriomice skine i još jednom iskuša njegov slatki okus. Moje klince sada čekaju barbike, Spider manova plava obleka i terenci ili sportski tutači, koji tule i trube sve šesnaest. Kako sada i odrasli pod bor dobivaju poklone, najuzbudljiviji dio predstave je razmatanje šarenih zamotuljaka s ispisanim imenima. Za ovogodišnji poklon meni je već kupljena majica, i to moja plava boja i moj XL broj, koju mi je, naravno, zabranjeno prije Božića poškicati. Malo prije poklon je kupljen zato kaj je bil, naravno, na rasprodaji...             


ZAGrebus by Imejlčec
This page uses cookies
Necessary cookies - allow you to interact with a service or website so that you can access essential features to provide that service. They refer to the requested service, such as the session identifier of the current visit.
Functional cookies - enable the website to provide improved functionality and personalization, for example remembering the language in which the content of the website's pages is displayed.
Statistical cookies - this site uses Google Analytics cookies that allow visitors to be analyzed. The provider of this service is Google LLC. The information generated by Google Analytics cookies about your use of these pages, including the IP address from which you accessed the pages, is transferred to the server of Google LLC and stored there. This information will be used for the purpose of analyzing how these pages are used and creating reports intended for page administrators about activities on these pages.
Marketing cookies - enable the collection of information about the user's habits and behavior on the website in order to publish relevant advertisements for the user aligned with his interests. They can also be used to measure the effectiveness of a campaign.
Accept selected only
Cookies are used on this website. Please read the Privacy Policy or change cookie settings.
Accept
Reject