clanak False

FRANCEK I ŠTEFEK IZ MAKSIMIRA

07.06.2010.

 

Tridesetih godina prošlog stoljeća jedan stanovnik maksimirskog zvjerinjaka uživao je toliku popularnost da je ušao u svakodnevne razgovore Zagrepčana kao pojam i sinonim, da su se njegovim imenom ljudi na placu, u tramvaju i na ulici, ali isto tako i u novinskim prepucavanjima i polemikama, međusobno titulirali, da se njegovo ime pred rat spominje u raznim aktualnim kupletima po zagrebačkim kabareima, a u uza sve to dobio je i svoju koloriranu razglednicu na kojoj uz fotografiju piše: Zagreb, Maksimir. Zagrebački vrtić. Pavijan Štefek... Dodamo li tom maksimirskom jopcu Štefeku i Franceka sa susjednog Bukovca, onda imamo priču koja oslikava vrijeme, što nam se može činiti dalekim, iako po mnogočemu (nažalost) i nije tako daleko. Priča, naime, govori o siromaštvu, ali i o dovitljivosti i žilavosti onih najsiromašnijih na rubu grada i na rubu egzistencije.

            Tridesetih godina u Zagrebu i u cijeloj tadašnjoj državi neimaština i nezaposlenost u statistici i u svakodnevnom životu bila je slična ovoj današnjoj. Naravno s razlikom da je gradsko obrtništvo i činovništvo, koje je sačinjavalo tzv. srednju klasu, sebi moglo priuštiti svake nedjelje izlet u Samobor (Samoborčekom ili motociklom s prikolicom), pa na Sljeme do Runolista ili, naravno, u Maksimir s obveznim sočnim šindelbratnima i golemim vrčevima piva, odnosno litrom i sifonom, u uvijek krcatoj Maksimirskoj restauraciji. Šačicu najbogatijih – razni industrijalci i veletrgovci – moglo bi se nazvati današnjim modernim imenom tajkuni, iako se od ovovremenskih tajkuna umnogome razlikuju; Arko, Gavrilović, Kastner i Öhler, Miler ili Rabus svoj su imetak (koji, naravno, nije ni sjena današnjim novokomponiranim imperijima) stjecali, naravno, generacijama. Nasuprot njima, cijele bulumente nezaposlenih, ozlojađenih, obespravljenih i dešperatnih tumaraju gradom u bezizglednoj nadi da će uhvatiti mrvicu ili zaraditi nadnicu. Među njima je, naravno, i naš Francek, priučeni zidar i priučeni tamburaš s Bukovca, Franjo Mihetec. Svakog vraga smo delali da bi se preživilo...

            Franjinu priču sam ranih osamdesetih iskoristio i za TV film Priča iz Maksimirske šume (redatelj Mladen Juran), a u kojoj taj siromašni, ali iznad svega žilavi i živahni Bukovčanin, naravno, igra samoga sebe. Priča iz Maksimirske šume je priča o jednom životu na rubu egzistencije i na rubu maksimirskog perivoja, koji za sve u ovom gradu ipak nije samo nedjeljni izlet. Pogotovo ne za mladog i nezaposlenog Franceka i pogotovo ne zimi kad se studen uvlači u čovjeka i njegov dom u kojem koza ili gašpar zjape prazni bez triješća, a kamoli suka ili klade. Francekova dovitljivost, međutim, grijala je i njegovu kuću i njegovu dušu, a sve zahvaljujući obližnjoj maksimirskoj šumi. I, naravno, legendarnom maksimirskom lugaru Luliću. A upravo na njemu, na tom strašnom i strogom lugaru, Franjo je grijao dušu.

            Rastom sitan, vižljast, okretan i domišljat, Franjo bi naramkom friško nacijepanih klada uvijek za sjenu pobjegao pred lugarom i pred zakonom. Lugar se sa zakonom mogao slikati, ali s Francekom – jok!

            Godinama je trajala ta maksimirska igra skrivača, igra miša i mačke, žandara i lopova, ali, naravno, ne u crno-bijeloj tehnici, nego sa svim nijansama što ih daje klasična borba za opstanak i život.

            A onda će se jednog dana, osim kao pomoćna drvarnica za hude zime, Maksimir pokazati kao iznenadna prigoda za izvanrednu zaradu. Iz kaveza je, naime, pobjegao majmun. I kamo drugdje nego na susjedni Bukovac. Od usta do usta i od vrata do vrata na Bukovcu se smjesta pronio glas kako odbjegli jopec iz Maksimira noću trese i brsti kruške i kako ga nitko ne može uhvatiti, unatoč raspisanoj novčanoj nagradi. Naš se Franjo, naravno, smjesta dao u potjeru na majmuna i na nagradu. A u svojim kalkulacijama otišao je i dalje: kad ga ulovi neće ga odmah vratiti u Zoo, to uvijek stigne, nego će pokušati zaraditi još nešto i povrh raspisane nagrade. Franjo će majmuna pavijana najprije provesti po sajmovima, pokazujući ga, naravno, sa šeširom za milodare, pa tek onda otići u maksimirski zvjerinjak po svoju nagradu.

            Treba li i spominjati da naš Francek nikad nije ulovio svoga majmuna? Jedino nisam siguran je li to bio onaj legendarni majmun Štefek ili manje poznati Marko, ali to i tako nije bitno, jer sve su zvijeri u ove 85 godine postojanja maksimirskog zoološkog vrta nosile ljudska imena. I tigrica koja je nedavno na svijet donijela svoje mladunče, prvo takve vrste u Maksimiru, zove se – Irena. Toliko, valjda, da bi i današnje generacije, kao one prethodne, mogle govoriti kako životinje u Maksimiru s pravom nose ljudska imena – jer ih timare i hrane kao ljude. A neki će i sada, kao i nekad, imati razloga reći: i bolje nego ljude!


ZAGrebus by Imejlčec
This page uses cookies
Necessary cookies - allow you to interact with a service or website so that you can access essential features to provide that service. They refer to the requested service, such as the session identifier of the current visit.
Functional cookies - enable the website to provide improved functionality and personalization, for example remembering the language in which the content of the website's pages is displayed.
Statistical cookies - this site uses Google Analytics cookies that allow visitors to be analyzed. The provider of this service is Google LLC. The information generated by Google Analytics cookies about your use of these pages, including the IP address from which you accessed the pages, is transferred to the server of Google LLC and stored there. This information will be used for the purpose of analyzing how these pages are used and creating reports intended for page administrators about activities on these pages.
Marketing cookies - enable the collection of information about the user's habits and behavior on the website in order to publish relevant advertisements for the user aligned with his interests. They can also be used to measure the effectiveness of a campaign.
Accept selected only
Cookies are used on this website. Please read the Privacy Policy or change cookie settings.
Accept
Reject