clanak False

Neovisna dokufikcija Lionela Rogosina u kinu Tuškanac

22.03.2021.
Kino Tuškanac, u srijedu i četvrtak, 24. i 25. ožujka, premijerno prikazuje četiri dokumentarna filma Lionela Rogosina, znamenitog autora američkog nezavisnog filma 1950-ih i 1960-ih.

Zagrebačka publika u srijedu i četvrtak u kinu Tuškanac moći će premijerno pogledati program Neovisna dokufikcija Lionela Rogosina koji donosi naslove U Boweryju (1956), Dobra vremena, prekrasna vremena (1966), Vrati se, Afriko! (1959) i Crni korijeni (1970). 

Lionel Rogosin bio je glasoviti prvak američkog nezavisnog filma 1950-ih i 1960-ih. Po povratku iz Drugog svjetskog rata zarekao je da će se boriti protiv fašizma, rasizma i drugih zala suvremenog svijeta, a s vremenom je razvio filmske sklonosti i počeo amaterski snimati.

Šokiran aparthejdom u Južnoafričkoj Republici, odlučio je ostvariti antirasistički film u samom središtu institucionalnog svjetskog rasizma. Međutim, osjećao se nespremnim za tako velik pothvat bez prethodne ozbiljnije prakse.

Došao je na ideju da kao pripremni projekt snimi film o alkoholizmu u rodnom gradu New Yorku. U to doba četvrt Bowery bila je zloglasna po vrlo lošim životnim uvjetima i stanovništvu ogrezlom u siromaštvo i alkoholizam. Šest mjeseci je istraživao te uvjete i ljude, naposlijetku snimivši dokufikcijski film U Boweryju (1956). Film je premijerno prikazan na festivalu u Veneciji gdje je postao prvo američko ostvarenje koje je osvojilo nagradu za najbolji dokumentarac.

U proljeće 1957. Lionel Rogosin i njegova supruga Elinor uputili su se u Južnoafričku Republiku i tamo upoznali sa skupinom boraca protiv rasističkog režima. S manjom ekipom su krenuli u tajno snimanje antirežimskog filma praveći se da su dio komercijalne produkcije, zapravo radeći prvi dugometražni film o južnoafričkom crnačkom stanovništvu i uvjetima u kojima ono živi. Rezultat je film Vrati se, Afriko! (1959) koji je naišao na kritičarske panegirike i opću podršku.

Treći Rogosinov dugometražni film Dobra vremena, prekrasna vremena (1966), kompilacijski je dokumentarac, gotovo u potpunosti sastavljen od arhivskih snimaka kojima se jukstaponiraju dokumentarni prizori zabava. Prikazivan na brojnim američkim sveučilišnim kampusima, film je navodno vidjelo oko milijun studenata te se smatra da je odigrao veliku ulogu u studentskom i uopće omladinskom suprotstavljanju kultu ratovanja i konkretnom ratu u Vijetnamu.

U Crnim korijenima (1970) Rogosin ponovno obrađuje temu rasizma, ali ovaj put na matičnom američkom tlu i u rodnom gradu New Yorku. Koncept filma vrlo je jednostavan – ljudi sjede u baru i iznose svoja iskustva na zadanu temu, povremeno zasviraju i zapjevaju, a kamera uz njih često snima lica uličnih prolaznika. Međutim, rezultat je izvanredan. Iako manje poznat, riječ je o možda najboljem filmu autorova iznimnog opusa.

Više informacija na poveznici ovdje.

Aktualno