Gotovo 5 od 10 ljudi umrlih prošle godine umrlo je zbog direktne posljedice povišenog tlaka, neregulirane šećerne bolesti ali i dislipidemije. Od ovih bolesti ne bi se smjelo umrijeti jer i povišen tlak i šećerna bolest i dislipidemija (u preko 95% slučajeva) su čimbenici rizika na koje itekako možemo utjecati pravilnom prehranom, tjelesnom aktivnosti, uzimanjem lijekova, ali prije svega pravovremenom detekcijom.
Preko 60% populacije ima kolesterol viši nego što je preporučeno! LDL kolesterol zovemo u narodu „zločesti“ kolesterol, kolesterol koji uzrokuje srčani i moždani udar, a najčešće je neprepoznat te 6 od 10 ljudi u populaciji RH, u gradu Zagrebu ima povišen LDL kolesterol.
Svjesni činjenice da su povišene masnoće velik javnozdravstveni i neprepoznat problem pokrenuta je javnozdravstveno – edukativna kampanja „Znaš li svoj broj?“ na inicijativu Hrv. društva za aterosklerozu Hrvatskog liječničkog zbora, a kojoj se Grad Zagreb na poziv na suradnju rado pridružio.
Hrvatsko društvo za aterosklerozu Hrvatskog liječničkog zbora u suorganizaciji s Gradom Zagrebom, Gradskim uredom za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom, Kliničkim bolničkim centrom Zagreb, Ministarstvom zdravstva, Hrvatskom ligom za hipertenziju i ostalim partnerima u razdoblju od 15.4. do 15.5.2024. godine provodi kampanju pod nazivom „Znaš li svoj broj?“.
Cilj kampanje je podići svijest šire javnosti o dislipidemijama i njenim posljedicama- aterosklerozi te upozoriti na pogubne posljedice zanemarivanja simptoma, potrebu promjena načina života i usvajanja zdravih navika.
Ateroskleroza je ozbiljno stanje u kojem se naslage sačinjene od kolesterola i masti nakupljaju unutar i oko stijenki arterija stoga je iznimno važna prevencija u koju spadaju mjere smanjivanja faktora rizika koji mogu pogodovati razvoju ateroskleroze. Važna je dakle pravilna ishrana bez prekomjernog unošenja masnoća i šećera, fizička aktivnost, reguliranje tjelesne težine, krvnog tlaka i nepušenje.
U sklopu kampanje organizirane su brojne aktivnosti od kojih posebno izdvajamo:
- plakati kampanje bit će postavljeni na nekoliko lokacija: u osvijetljenim reklamnim vitrinama – city light te na jumbo panoima.
- u izlozima Gradskih ljekarni Zagreb postavit će se e-plakati.
- održavanje dječje utrke na Trgu bana Josipa Jelačića 21.4.2024. godine.
- održavanje javnozdravstvene akcije 4.5.2024. na Trgu Petra Preradovića tijekom koje će zainteresirani građani moći, uz savjetovanje sa stručnjacima, izmjeriti šećer u krvi, krvni tlak i ukupni kolesterol.
- informiranje šire javnosti putem 1.500 privjesnica koje su postavljene u vozilima ZET-a.